2013. február 23., szombat

a talpunk alatt

Gondolkodtatok már azon, hogy mi van a lábunk alatt? Hogy hogy nézne ki a táj, ha eltávolítanánk az épületeket és az utakat? Visszaállítanánk az eredeti kinézetet? 

Én néha igen, tök izgi lehet az, hogy vajon hol van alattunk például egy rejtett völgy, egy patak? Mert van, jelenlegi lakhelyemen is tudok két patakot is, vagy inkább csak eret, amit látom hol fut be a Dunába, de az egyik például már szinte a torkolatáig be van fedve, az is lehet, hogy már az eredete is. De otthon az eret ott ahol hozzánk a legközelebb van látod, hogy merre folyik, rendes völgye van, aztán egyszercsak már inkább ároknak látszik csupán, majd már befolyik a föld alá. Szülővárosomban is meg tudom mondani, hogy hol folyik be a Körösbe a Párizs patak, de hogy oda hogy ér azt már nem, mert a torkolata is inkább egy kanális nyílásának tűnik, mintsem pataknak, ha nem tudod, hogy az ott patak, akkor nem is gondolnád.

Ezek a kérdések általában akkor merülnek fel bennem, amikor látom egy egy dokumentumfilmben, hogy például milyen volt az emberek előtt San Francisco vagy épp Sydney. Vagy amikor megmutatják, hogy egyes városok alatt már autópályák futnak (Boston vagy Sydney) vagy épp több tíz kilométernyi utcahálózata van, bevásárló utcák a föld alatt (Toronto), de olyan is van, ahol több emeletnyi épület van a föld alatt, ami vagy eleve oda épült vagy az évszázadok alatt került mélyre (Edinborough).

Vajon miért van az, hogy míg más országokban a forgalmat leviszik a föld alá, addig nálunk a korábbi tervekkel ellentétben felhozzák a felszínre? Ferenciek terén például minden föld alatti átjárót aluljárót lebontanak, a metró lejáratát kivéve.

4 megjegyzés:

  1. Olaszországban rengeteg az alagút, városokban is, meg hegyek alatt is. Franciaországban és Spanyolországban is nagyon sok van. Genovában azonban egymás fölé építették az utakat, totál káosz az egész, szegény GPS nem is érzékeli melyik szinten vagy :D Tavaly hazafele jövet 200+ alagúton haladtunk át. Nekem is furcsa, hogy a mai technológiával már kismilliószor egyszerűbb egy alagutat megásni majd karbantartani, mint szétrombolni a várost, de megeshet, hogy vannak helyek ahol nagyon nem praktikus megoldás.

    VálaszTörlés
  2. Általában ezt a föld alatt építkezünk megoldást akkor szokták választani, ha a felszín túl forgalmas, túl sűrűn lakott, túl nagy beavatkozást igényelne, vagy épp műemlék vidék van a felszínen. Valójában nem tudom, hogy nálunk hogy gondolkodnak most, de azért remélem nem akarnak majd Genovai rendszert kiépíteni itt is:D

    VálaszTörlés
  3. Szorosan nem kapcsolódik a bejegyzéshez, de én pl. azon szoktam agyalni, hogy ha nem lennének szeméttelepek, hanem mindenki a háza/lakása mellé kellene, hogy elhelyezze a szemetet, talán kevesebbet szemetelne :/
    Tudom, hogy nem létezik jó megoldás, csak kevésbé rossz.
    S egy kicsit más: mostanában kevesebbet írsz :(

    VálaszTörlés
  4. Akkor már ki se látszanánk a szemétből:)
    Nincs nagyon ihlet, vagy amikor van, nem vagyok gép közelben.
    Egyébként más se ír sokat:D Hozzászólás meg aztán még annyi se:)

    VálaszTörlés