2011. december 13., kedd

hány családod van?

Felénk a falvakban előfordul, hogy úgy mondják:


Én két családos vagyok, vagy nekem három családom van.


A lányomnak kettő, a fiamnak egy családja van.


Én tudom, hogy ez alatt mit kell érteni, de nem vagyok róla meggyőződve, hogy mindenki egyformán azt érti alatta. Egyébként meg nem szeretem, ha valaki így fejezi ki, hogy neki hány gyermeke vagy unokája van, és néha szinte ellenállhatatlannak tűnik a kísértés, hogy visszakérdezzek:


És a gyerek az első vagy a második férjedtől/feleségedtől van?


Szegény akkor börtönben van bigámia miatt?


Egyébként miért gondolja azt valaki, hogy így kell kifejeznie magát? Egy öt éves gyerek mitől egy új család?


 

7 megjegyzés:

  1. Ismeretlen_175322011. december 14. 12:00

    az a kifejezés, hogy valakinek hány családja van, egy nem csak régi, hanem ősi kifejezés. én nem szeretem a turulmagyarkodást, de bőven a honfoglalók korából származik. régen a család kifejezés egyet jelentett a gyerek szóval.

    VálaszTörlés
  2. Ismeretlen_1031232011. december 14. 17:56

    Szerintem sincs semmi különös mögötte, csak így szinonimaként használják a szót a gyerekekre. Hallottam olyant egy faluba, hogy "taxinak" hívtak minden autót, illetve a kerítést simán csak "kertnek" nevezték. Így eléggé értelmetlen volt, mikor a "szomszéd a kertre hányta a gúnyát száradni". Mert nem terített, csak a kerítésre dobálta a ruháit. A szekrényt meg sifonnak nevezték.. hogy miért tudja a fene. Itt még dívik az is, hogy "egy gyerekem van, a másik az csak lány".

    VálaszTörlés
  3. Ismeretlen_1355332011. december 14. 20:44

    [interdimenzionalis](#11821145): a gyerek meg általában csak fiút jelentett. Értem én, de számomra akkor is fura.
    [bogár](#11821460): persze, nincs mögötte más, csak egy szinonima. Igen, egyébként vannak esetek, amikor ezt is jelenti felénk.

    VálaszTörlés
  4. Ez a "család" kifejezés egy bizonyos réteg kedvelt szólama, és az "ezmiatt" is... :P De persze mások is simán átvették.

    VálaszTörlés
  5. Ismeretlen_1355332011. december 14. 20:52

    [Raven](#11821604): mely rétegre gondolsz?

    VálaszTörlés
  6. Ismeretlen_1355332011. december 14. 21:19

    [Raven](#11821641): felénk bárki, nem csak ők.

    VálaszTörlés