2011. március 25., péntek

közöny?

Hogy lehet az, hogy itt egy társasházban simán le lehet maradni arról, hogy valaki oda vagy éppen onnan el költözik? Hogy lehet az, hogy nálunk annyira nem figyelünk a másik emberre, a környezetünkre, hogy még az sem teljesen magától értetődő, hogy a szinten lévő szomszédok bemutatkozzanak egymásnak?


A filmekben azt látjuk, hogy a tengerentúlon, illetve nyugaton a szomszédok köszöntik az újonnan érkezőket, elbúcsúztatják az elköltözőket, és ilyenkor bennem vegyes érzelmek támadnak, hogy ez milyen kedves, illetve az is, hogy azok mennyire belemásznak mások magánszférájába. Kérdés persze, hogy tényleg belemásznak-e vagy csak figyelmesek, és mégjobb kérdés, hogy jobban belemásznak-e, mint azt nálunk teszik?


Azt gondolom, hogy nem másznak jobban bele, mint itt, hiszen én találkoztam már olyannal, hogy az egyik szomszédos lakásba költözőkről hamarabb tudtam, mi anyuka foglalkozása, mint hogy személyesen találkoztam volna vele, mert a foglalkozása, vagy vélt foglalkozása sokkal érdekesebb pletyka téma volt, és szétkürtölték, semmint az, ami egy tényleges találkozás során a valódi benyomása lehetne az embernek. Mondjuk ha az embert úgy könyvelik el, hogy a legősibb mesterség űzője, akkor nem biztos, hogy kedve van bemutatkozni a szomszédoknak, és nekiállni bizonygatni az ellenkezőjét.


Egyébként amiért ez az egész téma eszembe jutott az az, hogy most hallottam, hogy a németeknél csupán azért jogosult vagy egy nap szabira, mert bejelented bent, hogy költözöl, ez amolyan bónusz szabi ilyenkor, meg azt is, hogy mivel tudja a ház, hogy te elköltözöl, ezért a szomszédok szépen sorban eléd járulnak, hogy elbúcsúzzanak tőled. Kedves gesztus, nem?


Nálunk ez nagyjából úgy néz ki: a munkahely: remélem nem akarsz azért kivenni egy napot sem, mert most költözöl, a költözésre ott van a hétvége, használd ki, na jó, ha nagyon akarsz akkor végy ki egy napot, ha még délutánra sem bírsz bejönni, de ennyivel kevesebb szabid marad az évre. Szomszédok: vajon honnan van ennek annyi pénze, hogy elköltözzön? Ez is jó helyen tette szét a lábát, összeszedett magának egy gazdag pasit. Vagy éppen: ennek semmi sem elég jó?


Na jó, tudom, azért nem szabad általánosítani, egész biztos nálunk is vannak kivételek, és valószínű én is kicsit túlzásokba estem, de tény, hogy nem volt eddig sehol fogadóbizottság, nem kaptam sütiket, nem voltak látogatók, és ahol az elmúlt 12 évben a családi fészek van, nos ott sem rendelkezek barátokkal a szomszédok körében, tulajdonképpen senki olyannal, akinél rendszeres látogatást tennék. Az igaz, hogy ahol előtte laktunk ott ismertem az összes szomszédot jól, és elég jó viszonyban voltunk valamennyivel, többjüknél jártam látogatóban is, de az egy viszonylag kis település volt, illetve még régen otthon a nagyvárosban volt az, hogy jól ismertük a szomszédokat, és gyakorlatilag baráti szálak kötöttek össze, de az még az átkosban volt, így felmerülhet a kérdés, hogy a különbség az akkor és a most tapasztaltak között abból adódik, hogy megváltozott a minket körülvevő világ, és benne az emberek, vagy abból, hogy más helyen lakunk.


Mivel eleget fecsegtem már össze meg vissza és most befejezem, a végére csak még egy kérdés: a nyugati kapitalista "gonosz" világ miért barátságosabb, és figyelmesebb mégis mint a miénk?

14 megjegyzés:

  1. Ismeretlen_1112262011. március 25. 7:03

    Nem azért tűnik barátságosabbnak, mert ezt látni? A kertszomszédom cca. 38 évet élt németországban, német feleség(ekkel), a nevükre sem emlékszik - pedig mondhatná, hogy Günther, stb.
    De Olaszországban elég barátságosak az emberek, mégis van úgy, hogy 10 éve szomszédok, de még nem látták egymás konyháját.
    Szerintem elmúlóban van az a világ, amikor segíthattünk önszántunkból a másikon. Ma ha a földön fekszik valaki, elmennek mellete "pfuj, részeg" pedig lehet, csak rosszul lett. A kapitálizmus nem egy habostorta - ennek ellenére (vagy éppen emiatt) az emberek nem az "együtt sírunk, együtt nevetünk" szlogen szerint léteznek/élnek. Változik a világ. Rohanós, kapkodós, semmiresincsidős, érzéketlen, anyagias. Több nem jut az eszmbe. Nem is kell. Sosem voltam normális, de nekem a mostani világ s amerre megyünk, nem tetszik. Tudod, nem muszáj megtenni, amit nem akarok. :D Legyen szép a Napod!

    VálaszTörlés
  2. Ismeretlen_1355332011. március 25. 20:57

    [defalla](#11255005): Biztos ez is közre játszik benne. Az a példa amit hoztam egyébként olyan emberé, aki csupán másfél évet töltött abban a lakásban, mégis elbúcsúztatják, és egy közel Budapest méretű városban lakik, ezért tűnik számomra hihetőnek az amit a filmekben látok. Mellesleg szerintem ez a világ nem rosszabb, mint a szocializmus volt, csak másabb, a kapitalizmustól önmagában nem lesznek kevésbé kedvesek, vagy éppen jobban közönyösök az emberek, az nem a kapitalizmustól van, az másból ered.

    VálaszTörlés
  3. Ismeretlen_1112262011. március 26. 14:04

    [IO](#11256155): "kapitalizmustól önmagában nem lesznek kevésbé kedvesek, vagy éppen jobban közönyösök az emberek, az nem a kapitalizmustól van, az másból ered."
    Persze, hogy másból - a kiszolgáltatottságból, amire eljutottunk. A cucilizmusban, ha nem nagyon tettél keresztbe egy szalamszálat, akkor nem lettél KMK-s (közveszélyes munkakerülő). A cucilizmusban/átkosban szerintem mégis volt egyfajta "részvét" a másik ember iránt. Ma ez kb úgy csapódik le: "így járt; minek ment oda". Nem lenne a napi fekáliapaszírozás sem, ha a hétköznapi ember valamennyire is létező anyagi biztonságban érezné magát. S persze mindig más a hibás. Ez viszont magyar találmány szerintem. Tudod, egyre kevesebb aki ezt vallja: Ha jót nem tudok tenni, rosszat nem teszek. Egyszerű (lenne).

    VálaszTörlés
  4. Szerintem sem a politikai rendszer tehet ezekről. Régen volt kisdobos meg úttörő, de és már kimaradtam belőle. Azok legalább megpróbáltak létrehozni közösségeket. De úgy gondolom, az egész szinte kizárólag csak az embereken múlik. Pl: te szervezel ismerkedős bulit az új szomszéd köszöntésére,búcsúbulit ha elköltöznek? Ismerkedsz a szomszédokkal, tudod a nevüket?

    VálaszTörlés
  5. Ismeretlen_1355332011. március 26. 21:52

    [Timo](#11257440): mivel rendszerint fel sem tűnik, amikor jön új ember, vagy elmegy valaki, így nem szervezek semmit, mindig csak utólag derül ki. Itthon a régebb óta itt lakó szomszédokat mind viszonylag jól ismerem, tudom a nevük, viszont nálam otthon ez nincs így, ott inkább csak látásból ismerem a szomszédokat, a nevét is csak egy két embernek tudom, viszont ott én vagyok az új, nekem van egy csomó új arc, de szerintem már nem is a legújabb az emeleten.

    VálaszTörlés
  6. Ismeretlen_1355332011. március 26. 22:19

    [defalla](#11257064): nálunk egy trend, és akár az is lehet, hogy vezetői tréningek szólnak róla, hogy hogyan lehet bizonytalanságot gerjeszteni az emberekben, ami frusztráltsághoz vezet. Nálunk az utóbbi időben olyan csodálatosan sikerül kiválasztani az adott munkára legalkalmatlanabb embereket, amikor üresedés, vagy mozgatás van, hogy az valami hihetetlen, ami szintén növeli a többi ember elégedetlenségét.

    VálaszTörlés
  7. Ismeretlen_1112262011. március 26. 22:34

    [IO](#11257721): "olyan csodálatosan sikerül kiválasztani az adott munkára legalkalmatlanabb embereket" - mosolyogtató, de egyben ritka rossz megoldás. Erről sem (csak) a politika tehet. Sajnos, én ezen sem tudok változtatni, marad a morcosság - aminek ellentmond a végére illesztett smiley :)

    VálaszTörlés
  8. Szián kívül sosem beszéltem szinte semmit egyik szomszédommal sem. Lassan 2 éve hogy ott lakom pedig. Nem mutatkoztam be senkinek a folyosón. Vannak akik ilyen alkatok, szerintem nem kell erőltetni.

    VálaszTörlés
  9. Ismeretlen_1355332011. március 28. 1:14

    [Woofer](#11258667): nálunk úgy tudom meg, hogy kit hogy hívnak, hogy valaki ellenállhatatlan késztetést érez, hogy elmeséljen valamit, és akkor megtudom egy két ember nevét, mondjuk pont a mesélőjét nem. Ebben csak az a szép, hogy így sokszor fogalmam sincs kiről beszél.

    VálaszTörlés
  10. Ismeretlen_1112262011. március 28. 10:53

    [IO](#11259383): Ha valamit nem értesz, kérdezd meg :)

    VálaszTörlés
  11. Ismeretlen_746022011. március 29. 23:27

    Amikor ideköltöztem, akkor én ismertem a ház szinte összes lakóját. Eltelt nyolc év. A mi emeletünk változott a legkevésbé, az összes emeleten mások vannak. 19 lakásból körülbelül 8 az aki tényleg itt lakik, plusz én X idő óta. A többiek vagy albérlők, vagy új tulajdonosok. Én csak azt vettem észre, hogy az idősek kihaltak, nem mindegyik, a bolond szomszéd a Vöröshajú persze megmaradt, de lettek helyes pasik is a házban. :D Persze, feleséggel, gyerekkel. :P

    VálaszTörlés
  12. Ismeretlen_1355332011. március 30. 1:55

    [defalla](#11259721): nem érdekel engem annyira:D

    VálaszTörlés
  13. Ismeretlen_1355332011. március 30. 1:55

    [Raven](#11263102): és hogy csináltad, hogy mindenkit ismertél amikor odaköltöztél? mi volt a titkod?:)

    VálaszTörlés
  14. [IO](#11263375): Látásból ismertem őket, személyesen csak az "én emeleti" és a fentebb lakókat =egy emelet van csak felettem=, meg az elsőről és a földszintről 2 embert. Köszönőviszonyban vagyok amúgy mindenkivel.

    VálaszTörlés