2012. március 11., vasárnap

gondolatok március 15-éhez

Lassan megint itt van az ünnep, mely kapcsán elgondolkodtam, hogy annak idején vajon az akkor élő emberek mennyire éltek félelemben a harcok miatt, az egész szabadságharc mennyire érintette a mindennapokat. Vajon az otthon maradottak tudták, hogy hol vannak harcok? Féltek akkor amikor a frontvonal hozzájuk közeledett?
Ugyenezek a kérdések persze felmerülnek a későbbi harcok során is, de a 20. század harcairól már akár élő emberektől is hallhattunk beszámolót, így azokról vannak elképzeléseim. És azért az akkori harcot másként képzelem, mint a modern háborúkat.
Ha belegondolok, hogy nekem volt-e már olyan érzésem, hogy van félnivalóm esetleges harcok miatt, akkor azt kell mondanom, hogy igen, volt. Volt olyan, amikor a harcok szelét mi is érezhettük, kétszer is, pedig én még csak 30 vagyok.
A régebbi, és félelmetesebb élmény számomra a romániai forradalom volt, amikor mi már a határon innen a tévén keresztül néztük, hogy tőlünk alig 30 km-re milyen események vannak. Az egész család együtt ült és figyelte a Panoráma tudósítását, és a friss híreket, és közben tudtuk, hogy ha nagyon elfajul odaát a helyzet, akkor a határon mentő vonat áll, és édesanyámat ilyen esetben bármikor berendelhetik a kórházba, mert ott készenlét volt. Azt akkor nem is tudtam, és nem is annyira aggódtam, hogy a nagyszüleim, akik odaát maradtak, és a város főterén laktak veszélyben lehetnek, csak később tudtam meg, hogy egyébként ott előttük is lövöldöztek. Én 7 évesen még nem sok mindent fogtam fel abból, hogy az a helyzet milyen félelmetes lehet, de egyszerűen érezni lehetett a feszültséget mindenkin, azt viszont én is éreztem.
A másik eset jóval később volt, amikor már mi NATO tagok voltunk, és a NATO bombázta Szerbiát. Akkor jóval kevésbé éreztem magam veszélyben, olyan jó messzinek tűnt azért az a 200 km, de az zavaró volt, hogy naponta többször húztak el fejünk felett az országhatáron járőröző vadászgépek, szóval az számunkra jóval kevésbé volt félelmetes, de amikor később hallottam, hogy szegedről még a robbanások fényét és hangját is lehetett néha hallani, akkor én nagyon örültem, hogy ilyen élményben nem volt részem.
Szóval igazából nehéz eldönteni, hogy ők érezték-e a saját bőrükön a messze zajló harcokat, és amikor nem, csak hallottak róla, akkor volt-e bennük félelem, mert akkor azért nem volt olyan realisztikusan ábrázolva a dolog, mint manapság a tv képernyőén, ahol viszont most mindent láthatunk, nyomon követhetünk, és ebből következően sokkal jobban tarthatunk attól, hogy mi történne, ha nálunk is harcok lennének.
Vajon előfordult már a történelem során olyan, hogy egy generáció le tudta élni anélkül az életét, hogy tudta volna, mi az a háború?

6 megjegyzés:

  1. március 12.
    @Captain: nem szörnyű, hogy ilyen kis korban ennyire közeli élményben volt részünk? És egyébként mennyire érzed biztonságosnak háború szempontjából most a világot, az országot? Tudom te most messze vagy, de attól még valószínű tudsz válaszolni:)
    @defalla: hát durva lehetett akkoriban élni:( a vietnámi háborúról meg nem is gondoltam, hogy egy picit is érintve voltunk benne, de akkor igen?
    @Zol: úgy tűnik neked volt a legdurvább élményed. Igen a mostani világban, amikor minden pici konfliktusról hírt adnak, elég nehéz elképzelni, hogy nélküle éljük le az életünk. Habár megfigyeltem, hogy soha nem tudjuk meg azt a részt, hogy hogy haladnak az újjáépítések, az ország újjászervezése, habár az legalább annyira izgalmas kérdés tud lenni.
    Talán a busmanok, és más bennszülött békés népek tudnak úgy élni, hogy nem is ismerik a háborút, magát a szót sem.
    IO

    VálaszTörlés
  2. március 12.
    A NATO-cécó idején én is féltem. Nem kicsit, viszont nagyon... Napjában többször zúgtak el felettünk a gépek iszonyat robajjal. Éjjel meg láttuk a látóhatáron a bombázások felvillanó fényeit. Akkor is féltem, de ha most visszaemlékszem ezekre, hát most lehet, jobban félek...
    Hogy régen féltek-e? Szerintem ugyanazt érezték mint ma. Minden család félte a biztonságát. Minden katonát féltenek a szerettei, legyen bármilyen távol vagy közel.
    És végül: szerintem nem lesz olyan generáció, aki úgy éli le az életét, hogy nem tudja mi a háború. Főleg a mai viszonyokat tekintve, mikor a 7 órás híradó is haldokló, vérző embereket, vagy bombázást mutat.
    Zol

    VálaszTörlés
  3. március 12.
    Kérdésedre te is tudod a választ: szerintem nem volt még olyan generáció - valamilyen szinten minden embert érint háború. Ha másként nem, félelmei vannak. S a távolság is relatív. '79 februárjában, mikor Kína nekiment Vietnámnak, akkor féltem. Pedig elég messze van tőlünk. Ám akkor még volt Varsói Szerződés. S a szerződés értelmében a segítségnyújtás. Nos, a magyarországról esetleg induló alakulatnál volt akkor sorkatona a bátyám... Féltem.
    Láthatsz sok dokumentum filmet, s láthatod mire képes egy "massza". A tömeg. Sérelmek mindig voltak/lesznek, s egy felhergelt tömeg - benne az egyes emberekkel - szinte bármire képes.
    Amikor lovas futárok hozták-vitték a híreket, akkor nem voltak ilyen jól értesültek az emberek. De azt se felejtsük el, hogy aki nem szolgálta le az idejét, az nem számított egy közösség életében. Nem véletlen alakult ki a "katonaviselt" megfogalmazás. A XIX. század elején/közepén a berukkolás 12 év volt. Ha túlélte, akkor házasodott. Ez legalább 30 éves kort feltételez. Durván hangzik, s szerintem durva is volt.
    defalla

    VálaszTörlés
  4. március 12.
    2000 körül én csak 9-10 éves voltam, de emlékszem, hogy féltem a bombázástól, féltem a háborútól. Kb. 80 kilométerre lakunk a szerb határtól, ami tisztes távolság, de sokszor elhúztak a fejünk felett vadászgépek. Robbanásokat nem hallottunk és fényeket sem láttunk, de nagyon benne volt a légkörben az érzés, hogy alig 80 kilométerre tőlünk háború van. És én féltem, és félnék most is, ebben biztos vagyok. De hogy mit tennék, ha...? Erre nem tudok választ adni, ami engem is nyugtalanít.
    Captain

    VálaszTörlés
  5. március 11.
    @warum: igen, számtalan háború van még jelenleg is, de talán régen nem mindig tudtak róla, hogy a világ másik végén éppen harcok dúlnak.
    a délszláv háború csak annyiból volt másabb, hogy akkor nekem az csak a tv-ben volt, a másik kettőnél viszont konkrét intézkedéseket is láttam.
    IO

    VálaszTörlés
  6. március 11.
    + 1. A délszláv háború idején is volt némi esélye annak, hogy megtapasztaljuk mi is a háborút.
    Nem gondolom, hogy lett volna olyan generáció. Annak, hogy társadalomban élünk, velejárója a háború. Sajnos. Amúgy a világ több részén azért most is zajlik háború.
    warum

    VálaszTörlés