Ma este 7 óra után, amikor végleg bezárt a Vidámpark, dolgozói gyertyagyújtással emlékeztek meg rá.
Tegnap este 8kor még a hullámvasúton ültem, s száguldoztunk le és fel.
A Vurstli története:
Több mint száz évig a Városliget legnépszerűbb szórakozóhelye volt.
Az 1800-as évek elején egyre másra jelentek meg a Városligetben mutatványosok és egyéb csepűrágók. Ekkorra már a környező kerületekből szabadidejükben egyre többen egyre gyakrabban és egyre szívesebben jártak ki a Liget fái közé sétálni, pihenni. Ugyanakkor a város fejlődésével együtt járó építkezések (pl. a mai Vörösmarty téren a német színház) arra kényszerítették a mutatványosokat, hogy kijjebb húzódjanak a város széle felé. A mutatványosok olyan területet kerestek, ahol sok ember megfordul, és van hely felverni a mutatványos sátrat. Ezt találták meg a Városligetben.
Grossinger Leopold volt az első városligeti mutatványos. Ő 1810-ben állította fel körhintáját, majd őt követve egyre másra telepedtek meg újabb és újabb mutatványosok a Ligetben. Alig egy évvel Grossinger megjelenése után, 1811. június 3-án, a Magyarországon a Városerdőben került sor az első olyan léggömbrepülésre, amely már embert is szállított. Szintén a város belső területéről érkezett a Ligetbe a tiroli Aloys Schmidt, aki 1815 áprilisában kért engedélyt ahhoz, hogy a Városligetben mutatványai számára házikót építhessen. A saját tervezésű mutatványos bódéjában bemutatott műsor négy részből állt: az elsőben felesége természeti ritkaságokat mutatott be (krokodílust, kardhalat, fókát, lófejű disznót, valamint a színét váltó „néger kígyót”). a másodikban maga Aloys Schmidt lépett fel a számolni tudó csoda lóval, amelyik „patájával ki tudta dobbantani, hány óra van, vagy pedig hány éves valaki..” Ezután egyensúlyozó és gólyalábas produkciók következtek. A műsor fénypontja a „Levegőképek” bemutatója volt. Grossinger és Schmidt mellett és után egyre másra vertek tanyát mutatványosok és csepűrágók a Városligetben. Központjuk az István út (ma Ajtósi Dürer sor) és Aréna út (ma Dózsa György út) által közbezárt sarkon volt. Azért itt, mert ez a hely közel volt a rondóhoz, ami ekkoriban a Városliget legrendezettebb része volt. 1830 körül itt már céllövölde és csúszda is működött, itt láthatták az emberek Antóniót a kardnyelőt és itt állt ki bárki ellen birkózni Horánszky, az erőművész. 1834-ben láthatta először a város közönsége Ernst Mensen norvég gyorsfutót, aki azzal kápráztatta el az embereket, hogy a Városliget elején lévő tisztást („rét-kört”) háromszor futotta körbe gólyalábakon, egy-egy kört négy perc alatt téve meg. Rövid pihenő után újabb futószám következett: 45 perc alatt 15-ször futotta körbe a tisztást, most már gólyalábak nélkül, 15 perccel kevesebb idő alatt, mint azt előzetesen ígérte. Korabeli sajtóhírek szerint „ a számtalan nép, melly tetszése szerint fizetett, mennyit akart, s a futás útját körülfogta, harsogó éljennel köszönté meg pálya végén ezen futóvendéget.” Ebben az évben produkálták magukat a „városi-erdőcskében”, az ún. csusztató hegy mellett Scalabrini József kötéltáncosai. A társulat tagjai „… többnyire még gyenge s apró nevendékekből állanak, s tőlek valami meglepőt várni nem lehet” – fanyalgott 1834-ben a Honművész c. lap. 1837-ben a Szépítő Bizottmány engedélyezte Tauber Fülöp részére, hogy tánchelyiséget építsen és itt nyílt meg 1838-ban az első igazi, azaz nem ideiglenes jelleggel épített mutatványos bódé (Wexlehner Sebestyéné). Itt tartották bemutatójukat a kötéltáncosok, ide telepedtek a körhintások, céllövöldések és erőművészek. 1846-ban a magyar Herkules, Toldy János birkózó volt az egyik fő attrakció, aki 200 ft díjat tűzött ki annak, aki őt földre dönti. Korabeli beszámoló szerint „akadt is egy tyroli ficzkó, ki a szép summácska reményében neki türkőzőtt, a magyar Herkulest megszégyenítendő, de alig tevé magát a meghatározott szabályok szerinti állásba, midőn már földre is fekteté őt hatalmas karja vitéz Toldy Miklós méltó utódjának.” 1862-ben a fő szenzáció a rázó medence volt. A kis medencébe Mária Terézia aranyakat tettek, és aki belenyúlt azt a medencébe vezetett gyengeáram megrázta.
A Városliget rendezésének következménye volt, hogy az 1870-es években a frekventált helyekről a mutatványosoknak kijjebb kellett költözniük. Ekkor foglalták el Bethesda kórházzal szemben lévő területet a mai Hermina út mellett, melyet a rendszeresen tartott tűzijátékok miatt akkoriban Tűzijáték térnek neveztek. Ekkor már állt az óriáskerék, 5-6 körhinta működött: pl. Linek úr emeletes körhintája vagy Kreutz bácsié, akinek masináját állítólag a pincében egy fehér ló forgatta. Ő egyébként eredetileg plakátragasztásból élt, később lett ringlispiles. Itt verte fel sátrát a híres cirkusztulajdonos ›Barocaldi és ekkor kezdte meg működését ›Hincz Gusztáv bábszínháza. Ekkoriban kapott 5 évre működési engedélyt Vasváry Kovács József, akinek a városi közgyűlés ekkor a Városligetben a Hattyú tó és a Tűzijáték tér közötti területen „egy közmulattatásra szánt útvesztő /:labyrinth:/ felállítását” engedélyezi. Ekkoriban a körjátékok (ringelspiel), lövöldék, bábszínházak, hinták egy hónapra 1 Ft, egész idényre 4 Ft helypénzt fizettek.
1885-ben, az Országos Kiállítás felépítése miatt a Vurtsli ismét költözött: a mai Széchenyi Fürdő helyén ütött tanyát. Az emberek imádták Helfgott bácsi két szamár vontatta gyorsfényképészetét, valamint Edi Müllert, akinek egy drót rángatására fejéből ki-be húzódott a haja. Már ekkor érzékelhető volt egy fajta társadalmi elkülönülés, szétválás: bizonyos helyeket (Cirkusz, jégpálya) inkább az arisztokrácia és a polgárok látogattak, míg a vurstli elsősorban az „alsóbb néprétegek” szórakozását szolgálta. A 19. század vége, a millenniumi ünnepségek ideje a Vurstli fénykora. Ekkor - nagyjából a mostani Vidám Park helyén - felépítették ›Ősbudavár makett városát, egyfajta szórakoztató "kombinátként". A fából, gipszből készült régi házak belsejében vendéglők kaptak helyet, a kacskaringós utcákon pedig, a török hódoltság díszletei között csodafakírok, táncosok, mulattatók léptek fel. 1896-ban nyitotta meg Panoptikumát a Fényes család. Hihetetlenül népszerű volt a Vurstli. A környező kerületek lakossága ekkoriban robbanásszerűen megnőtt, a főleg vidékről idetelepült szegényebb rétegek, a gyári munkások, napszámosok, inasok, cselédek, kimenős bakák hétvégeken áramlottak a Vurstliba. Ki gyalog, ki omnibuszon érkezett, hogy az egész heti fárasztó robot után, a mindennapok valóságából az illúziók világában tölthessen pár órát. A Vurstli kielégítette az ember legtitkosabb s vágyát és kívánságát. „A cselédlány, aki súrolás közben repülni vágyott, itt szálhatott a ringlispíllel, mesterlegény, aki hét közben gazdája durvaságát szenvedte, most hatalmas pofont kevert le – az automata négernek 5 krajcárért….a jegyesek, akik szerettek volna fiatalnak és szerelmesnek látni magukat házasságuk harmadik évtizedében is, odaültek Helfgott bácsi fényképészmasinája elé a papírmassé versenyautóba;az ember, akiből az istennek sem lett óriás, most törpeszínházba ment, hogy örvendezzék: nála is vannak kisebbek.” (Gyárfás Endre). Imádták a körhintákat, melyekből már egész sor volt és melyeket ekkor már gőzgép hajtott, de egyre népszerűbbek lettek a tükörlabirintusok és a különleges, gyakran meghökkentő és megütközést keltő látványosságok, mint pl. Madárfejű Lajcsika, vagy a szakállas nő. A céllövöldék és az erőkifejtést igénylő játékok lehetőséget adtak a cselédlányokkal sétáló férfiaknak, hogy megmutassák ügyességüket és erejüket, hogy egyszer, egy pillanatra ”valakik legyenek”.
1906-ban határozat született a Vurstli Népligetbe történő „kitelepítéséről” ám a kiköltözés meg sem kezdődött. Viszont 1908-ban a Vurstli mellett megnyílt az Angol Park, amelyik egészen más, új, friss színt hozott a tömegszórakoztatásba. Az Állatkert 1912-es bővítése is érzékenyen érintette a mutatványosokat, csökkent a területük, csökkent a bevételük. Ekkor ismét felmerült a költözés, most már több mutatványos át is települt a Népligetbe. A Vurstlit ekkor már végképp a kimenős bakák, cselédek és más szegény csoportok látogatták, az urak és hölgyek inkább az elegánsabb ›Angol Parkba jártak. Az első világháború után sokan elpártolnak a Vurstlitól, de a mutatványosok nem hagyták magukat, újabb produkciókat vetettek be a közönség visszacsábítására: a ruha nélkül táncoló három gráciát, a kínzókamrában a tű szúrását hang nélkül tűrő fiút, vagy az üvegcserepeken sétáló „hercegnőt”. Minden erőfeszítésük ellenére a 20-as években már csak tengődtek a mutatványosok: kiadásaik nőttek, bevételeik csökkentek.
A Vurstli utolsó költözése, pontosabban összeszorulása 1926-ban, a Széchenyi strandfürdő építése kapcsán történt. Ekkor a mutatványos bódékból csak egy sort hagytak meg az út déli oldalán. A többi mutatványos kártérítést kapott, vagy áttelepítették őket a Vurstli új helyére, a ›Mutatványos térre. Nem volt véletlen a Vurstli ide-oda telepítése: a cél nyilvánvalóan a tömegek és a közép- és felsőrétegek által látogatott helyek minél jobb elválasztása volt. A 30-as években még egyszer felmerült a Vurstli elköltözésének ötlete, ekkor a volt Lóversenypálya volt a cél.
A Vurtsli 1938. július 13-án látványos karnevállal ünnepelte 100. születésnapját. Hatalmas ünnep volt, évek óta ekkora tömeget nem látott a Vurstli, akadt olyan is, aki erre a napra szabadságot vett ki, hogy láthassa a majomembert, a cowboyokat és Annuskát, a 9 éves, több mint 100 kilós kislányt. Fellépett a 3 Latabár testvér, Mezei Mária, Keleti László is, volt dizőzverseny és tehetségtelenségi verseny is. Ám ahogy elmúlt az ünnep eufóriája, minden ment tovább, mint régen. A Vurstli, úgy ahogy működött a háború alatt is, de egyre kevesebb látogatója volt. A háború után azonban már egy hónappal megjelentek az életben maradt mutatványosok és elkezdték kijavítani megrongálódott bódéikat. A Vurstli újra elkezdett élni, és működött egészen 1950 tavaszáig. Ekkor államosították az Angol Parkot és összevonták a Vurstlival, ezzel végleg eltűntek a mutatványosok a Városligetből
A Vurstliban a mindennapokon, a valós világon kívül lehetett kerülni. Mesébe illő világ volt. Az ország legjobb pszichológusai működtek itt, kikiáltónak, hintáslegénynek öltözve – egyetemi diploma, sőt elemi iskolai bizonyítvány nélkül.
Az 1800-as évek elején egyre másra jelentek meg a Városligetben mutatványosok és egyéb csepűrágók. Ekkorra már a környező kerületekből szabadidejükben egyre többen egyre gyakrabban és egyre szívesebben jártak ki a Liget fái közé sétálni, pihenni. Ugyanakkor a város fejlődésével együtt járó építkezések (pl. a mai Vörösmarty téren a német színház) arra kényszerítették a mutatványosokat, hogy kijjebb húzódjanak a város széle felé. A mutatványosok olyan területet kerestek, ahol sok ember megfordul, és van hely felverni a mutatványos sátrat. Ezt találták meg a Városligetben.
Grossinger Leopold volt az első városligeti mutatványos. Ő 1810-ben állította fel körhintáját, majd őt követve egyre másra telepedtek meg újabb és újabb mutatványosok a Ligetben. Alig egy évvel Grossinger megjelenése után, 1811. június 3-án, a Magyarországon a Városerdőben került sor az első olyan léggömbrepülésre, amely már embert is szállított. Szintén a város belső területéről érkezett a Ligetbe a tiroli Aloys Schmidt, aki 1815 áprilisában kért engedélyt ahhoz, hogy a Városligetben mutatványai számára házikót építhessen. A saját tervezésű mutatványos bódéjában bemutatott műsor négy részből állt: az elsőben felesége természeti ritkaságokat mutatott be (krokodílust, kardhalat, fókát, lófejű disznót, valamint a színét váltó „néger kígyót”). a másodikban maga Aloys Schmidt lépett fel a számolni tudó csoda lóval, amelyik „patájával ki tudta dobbantani, hány óra van, vagy pedig hány éves valaki..” Ezután egyensúlyozó és gólyalábas produkciók következtek. A műsor fénypontja a „Levegőképek” bemutatója volt. Grossinger és Schmidt mellett és után egyre másra vertek tanyát mutatványosok és csepűrágók a Városligetben. Központjuk az István út (ma Ajtósi Dürer sor) és Aréna út (ma Dózsa György út) által közbezárt sarkon volt. Azért itt, mert ez a hely közel volt a rondóhoz, ami ekkoriban a Városliget legrendezettebb része volt. 1830 körül itt már céllövölde és csúszda is működött, itt láthatták az emberek Antóniót a kardnyelőt és itt állt ki bárki ellen birkózni Horánszky, az erőművész. 1834-ben láthatta először a város közönsége Ernst Mensen norvég gyorsfutót, aki azzal kápráztatta el az embereket, hogy a Városliget elején lévő tisztást („rét-kört”) háromszor futotta körbe gólyalábakon, egy-egy kört négy perc alatt téve meg. Rövid pihenő után újabb futószám következett: 45 perc alatt 15-ször futotta körbe a tisztást, most már gólyalábak nélkül, 15 perccel kevesebb idő alatt, mint azt előzetesen ígérte. Korabeli sajtóhírek szerint „ a számtalan nép, melly tetszése szerint fizetett, mennyit akart, s a futás útját körülfogta, harsogó éljennel köszönté meg pálya végén ezen futóvendéget.” Ebben az évben produkálták magukat a „városi-erdőcskében”, az ún. csusztató hegy mellett Scalabrini József kötéltáncosai. A társulat tagjai „… többnyire még gyenge s apró nevendékekből állanak, s tőlek valami meglepőt várni nem lehet” – fanyalgott 1834-ben a Honművész c. lap. 1837-ben a Szépítő Bizottmány engedélyezte Tauber Fülöp részére, hogy tánchelyiséget építsen és itt nyílt meg 1838-ban az első igazi, azaz nem ideiglenes jelleggel épített mutatványos bódé (Wexlehner Sebestyéné). Itt tartották bemutatójukat a kötéltáncosok, ide telepedtek a körhintások, céllövöldések és erőművészek. 1846-ban a magyar Herkules, Toldy János birkózó volt az egyik fő attrakció, aki 200 ft díjat tűzött ki annak, aki őt földre dönti. Korabeli beszámoló szerint „akadt is egy tyroli ficzkó, ki a szép summácska reményében neki türkőzőtt, a magyar Herkulest megszégyenítendő, de alig tevé magát a meghatározott szabályok szerinti állásba, midőn már földre is fekteté őt hatalmas karja vitéz Toldy Miklós méltó utódjának.” 1862-ben a fő szenzáció a rázó medence volt. A kis medencébe Mária Terézia aranyakat tettek, és aki belenyúlt azt a medencébe vezetett gyengeáram megrázta.
A Városliget rendezésének következménye volt, hogy az 1870-es években a frekventált helyekről a mutatványosoknak kijjebb kellett költözniük. Ekkor foglalták el Bethesda kórházzal szemben lévő területet a mai Hermina út mellett, melyet a rendszeresen tartott tűzijátékok miatt akkoriban Tűzijáték térnek neveztek. Ekkor már állt az óriáskerék, 5-6 körhinta működött: pl. Linek úr emeletes körhintája vagy Kreutz bácsié, akinek masináját állítólag a pincében egy fehér ló forgatta. Ő egyébként eredetileg plakátragasztásból élt, később lett ringlispiles. Itt verte fel sátrát a híres cirkusztulajdonos ›Barocaldi és ekkor kezdte meg működését ›Hincz Gusztáv bábszínháza. Ekkoriban kapott 5 évre működési engedélyt Vasváry Kovács József, akinek a városi közgyűlés ekkor a Városligetben a Hattyú tó és a Tűzijáték tér közötti területen „egy közmulattatásra szánt útvesztő /:labyrinth:/ felállítását” engedélyezi. Ekkoriban a körjátékok (ringelspiel), lövöldék, bábszínházak, hinták egy hónapra 1 Ft, egész idényre 4 Ft helypénzt fizettek.
1885-ben, az Országos Kiállítás felépítése miatt a Vurtsli ismét költözött: a mai Széchenyi Fürdő helyén ütött tanyát. Az emberek imádták Helfgott bácsi két szamár vontatta gyorsfényképészetét, valamint Edi Müllert, akinek egy drót rángatására fejéből ki-be húzódott a haja. Már ekkor érzékelhető volt egy fajta társadalmi elkülönülés, szétválás: bizonyos helyeket (Cirkusz, jégpálya) inkább az arisztokrácia és a polgárok látogattak, míg a vurstli elsősorban az „alsóbb néprétegek” szórakozását szolgálta. A 19. század vége, a millenniumi ünnepségek ideje a Vurstli fénykora. Ekkor - nagyjából a mostani Vidám Park helyén - felépítették ›Ősbudavár makett városát, egyfajta szórakoztató "kombinátként". A fából, gipszből készült régi házak belsejében vendéglők kaptak helyet, a kacskaringós utcákon pedig, a török hódoltság díszletei között csodafakírok, táncosok, mulattatók léptek fel. 1896-ban nyitotta meg Panoptikumát a Fényes család. Hihetetlenül népszerű volt a Vurstli. A környező kerületek lakossága ekkoriban robbanásszerűen megnőtt, a főleg vidékről idetelepült szegényebb rétegek, a gyári munkások, napszámosok, inasok, cselédek, kimenős bakák hétvégeken áramlottak a Vurstliba. Ki gyalog, ki omnibuszon érkezett, hogy az egész heti fárasztó robot után, a mindennapok valóságából az illúziók világában tölthessen pár órát. A Vurstli kielégítette az ember legtitkosabb s vágyát és kívánságát. „A cselédlány, aki súrolás közben repülni vágyott, itt szálhatott a ringlispíllel, mesterlegény, aki hét közben gazdája durvaságát szenvedte, most hatalmas pofont kevert le – az automata négernek 5 krajcárért….a jegyesek, akik szerettek volna fiatalnak és szerelmesnek látni magukat házasságuk harmadik évtizedében is, odaültek Helfgott bácsi fényképészmasinája elé a papírmassé versenyautóba;az ember, akiből az istennek sem lett óriás, most törpeszínházba ment, hogy örvendezzék: nála is vannak kisebbek.” (Gyárfás Endre). Imádták a körhintákat, melyekből már egész sor volt és melyeket ekkor már gőzgép hajtott, de egyre népszerűbbek lettek a tükörlabirintusok és a különleges, gyakran meghökkentő és megütközést keltő látványosságok, mint pl. Madárfejű Lajcsika, vagy a szakállas nő. A céllövöldék és az erőkifejtést igénylő játékok lehetőséget adtak a cselédlányokkal sétáló férfiaknak, hogy megmutassák ügyességüket és erejüket, hogy egyszer, egy pillanatra ”valakik legyenek”.
1906-ban határozat született a Vurstli Népligetbe történő „kitelepítéséről” ám a kiköltözés meg sem kezdődött. Viszont 1908-ban a Vurstli mellett megnyílt az Angol Park, amelyik egészen más, új, friss színt hozott a tömegszórakoztatásba. Az Állatkert 1912-es bővítése is érzékenyen érintette a mutatványosokat, csökkent a területük, csökkent a bevételük. Ekkor ismét felmerült a költözés, most már több mutatványos át is települt a Népligetbe. A Vurstlit ekkor már végképp a kimenős bakák, cselédek és más szegény csoportok látogatták, az urak és hölgyek inkább az elegánsabb ›Angol Parkba jártak. Az első világháború után sokan elpártolnak a Vurstlitól, de a mutatványosok nem hagyták magukat, újabb produkciókat vetettek be a közönség visszacsábítására: a ruha nélkül táncoló három gráciát, a kínzókamrában a tű szúrását hang nélkül tűrő fiút, vagy az üvegcserepeken sétáló „hercegnőt”. Minden erőfeszítésük ellenére a 20-as években már csak tengődtek a mutatványosok: kiadásaik nőttek, bevételeik csökkentek.
A Vurstli utolsó költözése, pontosabban összeszorulása 1926-ban, a Széchenyi strandfürdő építése kapcsán történt. Ekkor a mutatványos bódékból csak egy sort hagytak meg az út déli oldalán. A többi mutatványos kártérítést kapott, vagy áttelepítették őket a Vurstli új helyére, a ›Mutatványos térre. Nem volt véletlen a Vurstli ide-oda telepítése: a cél nyilvánvalóan a tömegek és a közép- és felsőrétegek által látogatott helyek minél jobb elválasztása volt. A 30-as években még egyszer felmerült a Vurstli elköltözésének ötlete, ekkor a volt Lóversenypálya volt a cél.
A Vurtsli 1938. július 13-án látványos karnevállal ünnepelte 100. születésnapját. Hatalmas ünnep volt, évek óta ekkora tömeget nem látott a Vurstli, akadt olyan is, aki erre a napra szabadságot vett ki, hogy láthassa a majomembert, a cowboyokat és Annuskát, a 9 éves, több mint 100 kilós kislányt. Fellépett a 3 Latabár testvér, Mezei Mária, Keleti László is, volt dizőzverseny és tehetségtelenségi verseny is. Ám ahogy elmúlt az ünnep eufóriája, minden ment tovább, mint régen. A Vurstli, úgy ahogy működött a háború alatt is, de egyre kevesebb látogatója volt. A háború után azonban már egy hónappal megjelentek az életben maradt mutatványosok és elkezdték kijavítani megrongálódott bódéikat. A Vurstli újra elkezdett élni, és működött egészen 1950 tavaszáig. Ekkor államosították az Angol Parkot és összevonták a Vurstlival, ezzel végleg eltűntek a mutatványosok a Városligetből
A Vurstliban a mindennapokon, a valós világon kívül lehetett kerülni. Mesébe illő világ volt. Az ország legjobb pszichológusai működtek itt, kikiáltónak, hintáslegénynek öltözve – egyetemi diploma, sőt elemi iskolai bizonyítvány nélkül.
Az angol park története:
„Nagy
területű, jó levegőjű, virágos-fás szórakozó-kert, amelyért a
külföldiek általában igen lelkesednek, mert ilyen fajtájú mulató parkjuk
vagy egyáltalán nincs, vagy jóval szerényebb örömöket kínál. A berlini
Lunaparkhoz hasonlítható még leginkább, bár sok tekintetben ezt is
felülmúlja s évről-évre meglepi a közönséget valami új tréfával, új
attrakcióval. Nagyon sivár és savanyú lélek legyen már az, akit az itt
egymást kergető naiv élmények nem tudnak felhangolni - hullámvasúttól a
vízi-siklóig, boszorkányos autópályától a százféle mutatványosbódé
trükkjéig, kedves és üdítő kis bolondságáig. Magyaros csárda, kiskocsma,
jóközönségű étterem, terrassz, bajormintájú sörözőhodály, (Alpesi Falu)
vacsoraalatti varieté-programmal, cigányzene, katonazene, jazz, bár,
tánclokál - minden van ebben a varázskertben, amelyben olyan olcsón,
vagy olyan drágán lehet szórakozni, ahogy csak tetszik. Legnépesebb este
kilenc és éjfél között (éjjel 2-ig nyitva), de délután is érdemes
elsétálgatni benne, mert mindig szórakoztató s az egész miliő friss és
derűs.”(Megyery Ella: Budapesti notesz, 1937)
A
Bajorországból Pestre települt Meinhard família a hajdani Ős-Budavár
telkén építette fel szórakoztató komplexumát 1912-ben. Meinhardék akkor
már sikeres vállalkozók voltak. Miután 1908-ban a mai Széchenyi Fürdő
mögött üzembe állították a népszerű sárkányvasutat, terjeszkedni kezdtek
a Ligetben. Egymás után nyitották meg színvonalas, fejlett technikával
felszerelt szórakoztató látványosságaikat: a siklót, az amerikai magasvasutat, az elvarázsolt kastélyt. Meinhardék
a vállalkozást főleg a középosztály szórakozási igényeihez szabták, így
az Angol Parkban több kiváló étterem, varietészínpad, söröző (Alpesi Falu), lokál is működött. A Parkban lehetett először görkorcsolyázni, a kelet hangulatát varázsolta az emberek elé az egyiptomi falu, és működött itt ródlipálya is. Az első világháború alatt látogatottsága fokozatosan visszaesett, később a gazdasági válság hatására tömegek hagyták el a Városligetet, ami mind a Vurstli,
mind az Angol Park számára jelentős bevételkiesést okozott. A 20-as
évek közepétől ráadásul rendszeresen napirendre került a két intézmény
Népligetbe költöztetése, hol az Állatkert növekvő helyigénye, hol egy
gyógyszálló tervezett építése miatt. A tulajdonosok az előremenekülés
útját választották, a gazdasági nehézségek ellenére folyamatosan
fejlesztették a szórakoztató kombinátot. 1938 –ban rövid ideig még volt
egy felívelő szakasza a mulatónak, ekkor ünnepelte ugyanis a Vurstli
fennállásának 100. évfordulóját. A centenáriumra az Angol Parkba is
sokan látogattak ki, a július 13-i nagy, több képből álló karneváli
revünek többek között a barlangvasút, a dodgem és a ringlispil is része
volt. A csőd felé sodródástól azonban ez az epizód már nem tudta
megmenteni a szórakozóhelyet.
A II. világháború alatt több látványosság megsérült, ennek ellenére
1945. május közepétől újra fogadott látogatókat, immár szovjet irányítás
alatt. A végső kegyelemdöfést az 1950-s államosítás adta meg a Parknak,
amikor előbb összevonták a Vurstlival, majd átalakulva Vidámpark néven működött tovább.
A Vidámpark története:
A Budapesti Vidám Park közel 60 éves múltra tekinthet
vissza. Olvassa el ennek a generációkon át ívelő Parknak az érdekes
történetét.
A
mai Vidámpark története 1950 tavaszáig nyúlik vissza, amikor is
hatalmas átalakulás kezdődött, és új nevét is ekkor kapta a Budapesti
Vidám Park. A Belügyminisztérium április 27-én jóváhagyta a döntést és
május 22-én már új formában nyitott a Vidám Park, amelyhez az Angol Park
kerítésének lebontásával hozzácsatolták a Vurstlit is.
Az államosítással végleg
eltűnt a liliputi falu, a Kék Hordó vendéglő, lebontották a Feszty
Körkép épületét. Megszépítették a Vurstlit is, a bódékat
kicsinosították, eltüntették a rikító foltokat, aszfalt utat kapott. Az
Álomvasút helyére a Robogó került, amelynek barlangjában nem csontvázak
ijesztgették a kiskocsik utasait, hanem a régi és az új falut mutatták
be a látogatóknak. A végállomás előtt pedig Moszkva és Budapest képei
voltak láthatók.
1953-ban fejeződik be a volt Vurstli és Angol Park
egyesítése, az egészet körülkerítették, a moszkvai gyerekparadicsomhoz, a
Gorkij Parkhoz hasonlóvá igyekeztek alakítani. 1956-ban már 65
szórakoztató játék üzemelt. Szépen alakult a látogatók száma, 1956-ban
több mint 2 millió ember kereste fel a Vidám Parkot.
1959 és 1960 a látogatás csúcséve volt. Jól sikerült a
Vidám Park 10 éves fennállásának megünneplése is. Tíz év alatt a
látogatók száma megnégyszereződött. Ebben az időszakban jelentek meg a
nagy szenzációt keltő automata játékok is.
A Vidám Park újkori történetének második szakasza
mintegy hét évet ölel fel az önálló gazdálkodás kezdetéig. Jellemzője,
hogy a régi, nagy játékok fokozatosan elöregedtek, de nincs elegendő
pénz a felújításukra. Ugyancsak nincs pénz az igényeknek megfelelő és
korszerű játékok beszerzésére. Ennek következménye, hogy fokozatosan
csökken a Vidám Park látogatottsága. A látogatók elmaradása, az
érdektelenség pedig maga után hozta a bevételek csökkenését.
A válság 1967-ben tetőzött, amikor is egy felmérés
szerint 100 millió forintba került volna a teljes felújítás,
modernizálás. A felettes szervek döntöttek: önállósították a Vidám
Parkot, ami annyit jelentett, hogy a továbbiakban a bevételekből kellett
eltartania magát.
A sikeres 1970-es
esztendőben már 5 külföldről hozott vendégjáték is fogadta a
látogatókat. Továbbra is szerepel a tervek között a külföldi játékok
szerződtetése, amelyeknek hiánypótló szerepük van.
Az 1970-es években a nagy nyereséget hozó, modern
elektromos játékok tartották el a veszteséges régieket. A Park
legnépszerűbb helye akkoriban télen-nyáron a Villanyautó és a Játékház
volt. Az utóbbi három termében összesen 144 játékautomata üzemelt.
1984-től a látogatók már minden létesítményt egész nap
használhattak, a Park elkészült a játékok rendbehozatalával, az új
játékok üzembeállításával. Folyt a Hullámvasút szerkezetének felújítása,
elkészült a Viharvasút sci-fi változata, új pályát kapott a Kanyargó és
elkészültek a tervek az Elvarázsolt Kastély újjáépítéséről. 1994.
január elsején egyszemélyes részvénytársasággá alakult a Vidám Park.
Ezzel újabb lehetőségek nyíltak, hiszen a részvénytársaság mobilabb,
korszerűbb forma, mint a vállalat.
Új, vonzó berendezések kerültek a Parkba, mint pl. az
Óriáscsúszda vagy a Break Dance. E középtávú koncepció alapján
megindultak a felújítások, fejlesztések. Nem csak a játékokra fordított
nagyobb figyelmet a Park, hanem a környezet barátságosabbá tételére is:
az utak díszburkolatot kaptak, fákat telepítettek, virágokat ültettek és
korszerűsítették a mosdókat.
1999 az Ikarusz működésének kezdete, mely sokemeletnyi
emelkedése, a kabinok forgása semmivel össze nem hasonlítható élmény.
2000 tavaszán a nagy dobás a Looping Star beszerzése volt. Húsz kamion
szállította ezt a berendezést a Vidám Parkba. A fémvázas, átforduló
hullámvasút időnként 75 kilométeres sebességgel száguld és 24,5 méteres a
legnagyobb hurok a pályáján, melyben egy pillanatig fejjel lefelé
utaznak a látogatók. 2004-ben került átadásra a Gólkirály és a
Fényvadász játék. A Gólkirály interaktív góllövő játék. A magas
pontszámot elérő játékosok a világháló segítségével összemérhetik
teljesítményüket a világ bármely táján kapura lövő játékosok
eredményeivel.
A Fényvadász dodzsem európai viszonylatban a legnagyobb
pályán működő játék, amellyel sötétített arénában lehet száguldozni a
pontot érő zöld fénykörökre vadászva. Eközben számítógépes kijelzőn
követhető nyomon a csapatok teljesítménye éppúgy, mint a játékosok
egyéni pontjai.
A Budapesti Vidámpark 2005-ben rangos nemzetközi szakmai
elismerésben, a Golden Pony díjban részesült, amellyel a Park fő
célkitűzését: a hagyományőrzés és megújulás, modernizálás ötvözését is
elismerték.
Forrás: http://www.vidampark.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése