2011. február 28., hétfő

kis tornászlány

Elkezdtem nézni egy dokumentumfilmet amely román tornászlánykákról szólt. Először nem is értettem, hogy mi köze van az egésznek a címhez, és nem is tudom megmagyarázni, hogy mi az, ami megfogott, ami hozzáláncolt, de az biztos, hogy végignéztem.


Több dolog is van, ami együttesen azt eredményezte, hogy végignéztem az egészet, az egyik talán az, hogy bármi, aminek köze van Romániához felkelti az érdeklődésem, a másik pedig az, hogy nem tudtam eldönteni első ránézésre, hogy sajnáljam, vagy csodáljam azokat a kisgyerekeket. Nem tudtam, hogy a film arról szól-e majd, hogy milyen brutálisan és gonoszan bánnak az edzők a gyerekekkel, vagy arról, hogy mennyire erősen akarnak, és küzdenek azok a csöppségek azért, hogy egyáltalán esélyük legyen kijutni az olimpiára, ahová annyira vágynak. Aztán a történetet nézve rájöttem, hogy egyáltalán nem bánnak gonoszan a gyerekekkel, szigorúak, de nem gonoszak, nem esnek túlzásokba, és nem kiabálnak jobban velük, mint bármely tesiórán a nagy tornateremben a tanárok, hogy mindenki jól hallja mikor mit kell csinálni. Azonban azzal tisztában kell lenni, hogy tornászként kijutni az olimpiára Romániában nem könnyű, hiszen nagyon erős a mezőny, és magas a színvonal.


Gondolkodtam azon is, miközben néztem, hogy vajon itt most a gyerekek vagy a szülők akarják e jobban ezt az egészet, de én úgy láttam, hogy inkább a gyerekek vágynak rá, semmint a szülők, a gyerekek egyetlen és mindent túlragyogó álma az, hogy díjnyertes és ismert tornászok legyenek, s a szülők sokszor még erőn felül is azon vannak, hogy ez az álom megvalósulhasson.


Roppant becsülendő az a kitartás, erő, eltökéltség, és hit, amivel ezek a kis gyerekek rendelkeznek. Lehet, hogy még alig múltak 10 évesek, és talán még a derekamig sem érnek, de akkor is csak felnézni lehet rájuk szerintem.

6 megjegyzés:

  1. Ismeretlen_1112262011. március 1. 7:42

    Előszó: nem vagyok gyakorló Szülő, csak (sokszoros) nagybácsi. Úgy látom a mindennapokban, hogy minden gyerek fogékony - nemcsak tíz éves kora körül, hanem hamarabb is - valamire, amivel más tud lenni mint a kortársai. Vagy éppen olyan, mint xy, aki már "tud" táncolni, mozogni, hangszert megszólaltatni, rajzolni, stb. Ha az érdeklődés párosul a szorgalommal, van sikerélmény, van távlati terv, s nem utolsó sorban "nem veszik el a kedvét" akkor jó. S persze kell hozzá támogatás. Nem feltétlenül anyagi, hanem szellemi. Olyan apróságok, hogy elkísérem edzésre, próbára, ott vagyok mikor fellépés/meccs van, komolyan lehet beszélni mindenről, legyen az tanulás, játék, bármi. Mert a gyerekek, ha kicsik is - nem hülyék. Nem hiszek az idomításban. Akkor sem, ha az működni látszott az NDK-ban (úszók), és igen, Romániában is. Parancsra lehet muzsikálni, de nem érdemes! Persze, nem tudom meghazudtolni önmagam, csak viasszakanyarodok a zenéhez ;)

    VálaszTörlés
  2. Ismeretlen_1681622011. március 1. 16:39

    Valamikor 8-9 éves koromban szertornáztam 2 évig. Persze nem sokra emlékszem. Valahogy arra sem, hogy igazán szerettem-e, de azt szerettem, hogy büszke lehettem magamra, mert jó voltam. Arra sem emlékszem már, mennyire voltak szigorúak, vagy sem a tanárok. Egyszerűen voltak dolgok, amiket meg kellett csinálni, s kész. Mondjuk, talán erősnek hat, hogy ha például nem tudtál tökéletes spárgát csinálni, a tanár ráült a hátadra, hogy a súlya alatt ugyebár tökéletes legyen. Ahogy a Sorstalanságban mondta a srác, "természetesen", mert tényleg az volt. Nem siránkoztunk ilyesmi miatt. Mondjuk speciel engem az zavart inkább, ha az egyik tanár nagyon csúnyán beszélt, s szidott, ha valami nem volt elég jó. Csakhogy kerek legyen már a történet, nem azért hagytam abba, mert nem bírtam, vagy hasonló, hanem mert következő évben lefelejtettek a listáról, s akkor bennem összedőlt a világ. :) Könyöröghettek utána 2 évig, nem folytattam. De szívesen emlékszem vissza rá.

    VálaszTörlés
  3. Ismeretlen_1355332011. március 1. 21:15

    [defalla](#11205100): nem éreztem azt, hogy náluk idomításról lett volna szó, de tény, hogy erős mezőnyben kell megfelelőnek lenniük.
    [H. K.](#11205940): gondolom arra elég volt ez a két év, hogy megszeresd a mozgást, de azért az durva, hogy valaki a nyakadba ül a tökéletes spárga kedvéért, mondjuk gondolom akkor azt egy életre megtanultad.
    [Prizma](#11206315): hát ennek több oka is van, több szálon kötődöm hozzá.

    VálaszTörlés
  4. Ismeretlen_1681622011. március 2. 17:09

    [IO](#11206440): Egy-két mozdulat, ügyesség maradt, de a spárga azóta -így, egy évtized után- már nem megy. :)

    VálaszTörlés
  5. Ismeretlen_1355332011. március 2. 20:20

    @H. K. szóval akkor az nem olyan mint a biciklizés?:)

    VálaszTörlés