2012. december 1., szombat

Az AIDS világnapja

Talán ez a legmisztikusabb, és egyike a legjobban félt betegségeknek. Ez utóbbinak több oka is van, egyik az, hogy keveset tudnak róla az emberek, a másik, hogy még az egészségügyi dolgozók is félnek tőle, a harmadik, hogy amit tudnak, az is sokszor fals információ. Például sokan azt mondják, hogy tudják hogyan terjed, én úgy vélem, hogy nem igazán, ha tudnák, mert ha tudnák, nem terjedne ennyire. 
Egyébként ijesztő adatot hallottam most ezzel kapcsolatosan: nálunk jobban terjed (arányaiban nagyobb százalékkos növekedés volt itt, mint ott), mint a legfertőzöttebb afrikai országokban, s leggyorsabban a fiatalok körében terjed, a tinik és a fiatal felnőttek kapják el a leggyakrabban. 
Ennek az okairól is beszéltek, egyértelműen azt domborították ki, hogy mára gyakorlatilag megszűnt a felvilágosítás az iskolákban. Ami igazán veszélyes figyelembe véve a tendenciákat, és ismerve a mai magyar valóságot. Tényleg elhiszi azt valaki, hogy otthon megkapja a szükséges felvilágosítást egy gyermek azoktól a szülőktől, akik maguk sincsenek tisztában a betegséggel, annak terjedésével. 
Egy példa a szülők hozzáállására: Én tavaly lepődtem meg igazán, amikor az egyik kolleganőm azon volt kiakadva, hogy szexuális felvilágosítást adnak a 17 éves gyerekének, hogy mégis hogy képzelik ezt. Elkerekedtek a szemeim, hogy ez a baja, hisz ő biztos nem tart felvilágosítást otthon, és 17 éveseknél azért már nem is biztos, hogy időben kapja meg a felvilágosítást. 
Én szerencsésnek érzem magam, mert amikor én voltam tini, akkor épp nagyon figyeltek erre. Már 12-13 évesen megkaptuk az első felvilágosítást, akkor, amikor kezdtünk érni. Már általánosban megtanítottak arra, hogy hogy kell használni az óvszert, és miért is kell azt használni. Aztán ezt megismételték számunkra nagyjából két évente egész érettségiig. A végén már szinte unalmas volt, de beszéltek nekünk az AIDS-ről is, a fogamzásgátlástól, az abortuszról, a védekezésről. Megnéztük az abortuszról szóló filmet, ami igazán meghatározó élmény szerintem mindenki számára, aki egyszer is látta, és szerintem kevesen akarják újra megnézni. Elmentünk felvilágosító rendezvényekre az AIDS-ről. Ez nem jelenti azt, hogy nem lenne bennem félelem a betegséggel kapcsolatosan, de azért tudom hová tenni, és nem úgy élem meg, mint a középkori emberek a pestist.
Néhány hasznos információ:
Tévhitek:
A szokásos társadalmi, rokoni, baráti érintkezés nem jelent fertőződési kockázatot. Tehát a fertőzöttel vagy akár AIDS-beteggel együtt történő közlekedés, a vele való kézfogás, a közös evőeszköz-, fürdőszoba-, WC-használat, valamint a harapással nem járó gyengéd csók, a tüsszentés, köhögés, az uszoda, a vérszívó rovarok és az élelmiszerek önmagukban veszélytelenek.[14] A vírus a szabad levegőn pár perc alatt elpusztul, de – az esetleges vérzések miatt – kerülni kell a közös fogkefe vagy borotva használatát.
A vírus terjedése akkor történhet meg, ha nyálkahártyára illetve seben keresztül a véráramba kerül a fertőzött személy vére, anyateje, hüvelyváladéka, ondója (esetleg előváladéka)[14] vagy könnye.[15] Csókkal a HIV azért nem terjed (bár a szájban mindig vannak apró sérülések), mert a nyálban a vírus mennyisége elenyésző. Természetesen fertőzés előfordulhat, ha a csók során a szájban vér van.
Megelőzés:
Megelőzésének lehetséges módszerei a gumióvszer használata szexuális érintkezés során, vagy a monogám partnerkapcsolat. A fecskendővel vagy vérátömlesztéssel való terjedés visszaszorítására alkalmas az egyszerhasználatos fecskendőre való áttérés valamint a vérkészítmények szűrése.
További információk például itt. 

13 megjegyzés:

  1. IO, Neked van ilyen betegséget viselő ismerősöd?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudok róla, de én inkább a megelőzésről írtam.

      Törlés
  2. Ha meg van írva a sorsodban, hogy HIV + leszel, akkor az leszel. Ennyit a megelőzésről...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És ilyenkor hová teszed az eszed? Ne beszélj már zöldeket.
      És akkor miért nem szoktál mondjuk az autópályán sétálni a forgalomban? Mert ha nem az van írva a sorsodban, hogy elütnek, akkor semmi veszélynek sem vagy kitéve.
      Egyébként meg te magad vagy sorsod kovácsa.

      Törlés
    2. No ez az.
      Az ember a saját sorsának a kovácsa a sorssal együtt.
      :D
      Védekezéssel is lehetsz fertőzött, ha pl. a kedvesed az, de kiszakad a gumi...

      Törlés
    3. Lehetsz de sokkal kisebb rá az esélyed, mint anélkül.

      Törlés
  3. Nem hiszek abban, hogy "meg van írva" valakinek, vagy sincs.
    Amikor itthon megjelentek az első hírek, én akkor voltam huszonegykét éves. Nagy hisztéria nem volt, a nagy többség elhitte a média által is gerjesztett hírt, mely szerint ez "buzibetegség" mindenki más immunis... Hiába, a butaság nem ismer határokat.
    Off: Raven, mégis hogy gondolod ezt a "meg van írva" kitételt? Tegyük fel, van egy ember, s valamiért szüzességi fogadalmat tesz, amit be is tart. Ha meg van írva, hogy HIV+ lesz, akkor ne menjen fogorvoshoz, vagy fodrászhoz, vagy egyáltalán? Nem viccelek, komolyan kérdezem. Mielőtt rám borítanád az asztalt /amire ugye nem is gondolunk:), elmondom: én a jósokban sem hiszek.
    De ha valaki hisz valamiben, miért kérdőjelezném meg a hitét?
    Igen, kell beszélni róla, mert ez sem olyan, hogy ha nem tudok róla akkor nem létezik. Mivel egyre kevesebbet olvasnak az emberek, a fiatalok is - tisztelet a kivételnek - , ezért én filmeket gyártatnék, amiben igenis, bemutatják. Ez nem lehet ennyire gond az 'ámítógép korszakában.
    Ugyan Hoffmannrózsának eszébe jutna ilyesmi?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyetértek.
      Egyébként kicsit off, de nekem hoffmannrózsa olyan mint horváthágnes volt.

      Törlés
  4. Ja és Raven ennél felelőtlenebb hozzáállást nem is tanúsíthatnál, azért mert nem mondhatjuk azt, hogy csak rajtad múlik nem jelenti azt, hogy ne jelentene nagyon is sokat a felellős hozzáállás, az óvatosság, az odafigyelés, a védekezés.
    Annak a gondolkodásnak köszönhető a növekvő fertőzöttségszám is, amit te tanúsítasz.

    VálaszTörlés
  5. Engem már nem érdekelnek a HIV+ak.
    Amióta fertőző betegekkel dolgozom, immunis lettem a lelki fájdalomra és az empátiára, ami régen jellemezett, és szomorú voltam a HIV+ és AIDS-eseket sújtó bajokkal kapcsolatban. Manapság nem érdekelnek, egyáltalán nem.
    Ehhez képest a prideon meg arra szólítottam fel a melegeket, hogy:
    "Ma van a HIV-AIDS világnap.
    Emlékezzünk mai (is) azokra az emberekre, akiket legyőzött eme betegség!

    Azoknak meg akik már megkapták, kitartást, és sok pozitív gondolatot kívánunk! "

    Hol hazudok, itt, vagy ott?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt csak te tudod, hogy hol hazudsz, de rád jellemző a szélsőségesség, szóval az is lehet, hogy sehol.
      Ha pedig kihalt belőled az empátia, akkor nem neked való az a munka amit csinálsz.

      Törlés
  6. 29 évesen kijelenthetem, hogy kiégtem. Nem való nekem a munka, se a munkanélküliség.
    Egyvalami való nekem: a Halál.

    VálaszTörlés