2011. június 23., csütörtök

Csak egy csöppet

SPF-fel "szóba került", hogy Romániában most szeretnék kialakítani a régiókat a jelenlegi megyerendszert felváltva azokkal, és ő mutatta meg nekem a terveket ábrázoló térképet, ugyanis én sehol nem akadtam használható információra.


Azt lehet tudni, hogy az RMDSZ szeretné elérni, hogy az egyik régió legyen magyar többségű, és akkor nyitott lenne az út az autonómia felé Székelyföldön. Én ezzel nem kifejezetten értek egyet, konkrétan azzal, hogy feltétlenül szükség lenne most egy autonóm magyar régióra Romániában.


Meg lehet kérdezni, hogy miért nem. A válaszom az, hogy egyrészt nem elég érett rá Románia, hogy azt sértődések és ellenérzés nélkül el lehessen fogadtatni mindenkivel, hogy ne legyen egyesek szemében tüske, és hogy ne érje ezért esetlegesen atrocitás a magyarokat Erdély szerte.


Másrészt az igaz, hogy a jelenlegi megyerendszerben két olyan megye is található, ahol a magyarok vannak többségben, és egy harmadik, ahol majdnem megegyezik a románok és magyarok száma, ezek a székely megyék, melyek alkotnák a vágyak szerint a magyar régiót, viszont a tervek szerint három olyan megyével lennének összevonva egy régióba, amelyek döntően román megyék, és a hat megye együttesében már kisebbséget alkotnának a magyarok, de arra gondolt valaki, hogy az erdélyi magyarok hány százaléka lakna ebben a különleges régióban? Mindössze az erdélyi magyarság alig több, mint egyharmada. Biztos, hogy jó ötlet "kiváltságot" adni a harmaduknak, ha megvan annak az esélye, hogy a többiek számára ez hátránnyal járna? Például kéréseit azzal utasítanák el, hogy ott van az a régió, költözz oda, ha ezt akarod.


Aztán EU-s elvárás a régiók bizonyos lélekszáma, ahhoz, hogy minden forrást le tudjanak hívni gond nélkül, ezért hozták létre nálunk is őket ilyen formában, és ez a régió nem biztos, hogy megfelelne így a kritériumoknak, így esetleg bizonyos támogatásoktól elesne.


Másrészt fennáll annak is a veszélye szerintem, hogy a többiekről meg is feledkezünk és minden támogatás és együttérzés csak ennek a régiónak járna, hiszen most is van egy olyan hozzáállás nálunk, hogy megyünk Erdélybe, és akkor Kolozsvárig minimum meg sem állunk, pedig Erdély már a határnál elkezdődik, és már ott is számtalan látványosság, örökség, emlék és néznivaló van, nem feltétlenül kell az első 150 km-t átugrani.


Szóval összefoglalva nem biztos, hogy ezt a lépést most kellene erőltetni, mert egyáltalán nem vagyok meggyőzve arról, hogy ebből a lépésből jelen helyzetben több előny származna, mint hátrány. Egyesek számára biztosan, de a többség számára is?


Jelenleg a kormányban is képviseltetik magukat a romániai magyarok, ami számomra azért azt mutatja, hogy általában véve nincs jelentős ellenszenv velük szemben, de vajon egy ilyen lépés után nem gyengülne az országos pozíciójuk, elfogadottságuk és nem erősödne a szélsőjobb, és nem romlana meg esetlegesen a kapcsolat országaink között? Nem vagyok meggyőződve róla, hogy nem.

12 megjegyzés:

  1. Ezt a józanságot és ítélőképességet hiányolom én az ország és a nemzet fölött döntéseket hozó emberekből. Gratulálok hozzá.

    VálaszTörlés
  2. Azért az EU nem feltétlenül 'követel' akkora régiókat, mint amit Romániában terveznek. Pl. nálunk is három - területét, lakosságát tekintve romániaihoz hasonló - megyéből állnak. Másrészt nem biztos, hogy szerencsés olyan régiókat alkotni, ahol az alkotóelemeknek sem gazdaságilag, sem kulurálisan, sem történelmileg nincs közük egymáshoz, márpedig Székelyföld esetében erről lenne szó.

    VálaszTörlés
  3. Ismeretlen_1355332011. június 23. 20:33

    [Captain](#11423165): köszi:)
    [warum](#11423429): én azt hallottam, hogy a mi régióink is kicsik, más országokban nagyobbak vannak, de abban igazad van, hogy nem kötelező, tehát éppen elmenne az is. Azért én nem állítanám azt, hogy semmi közük nincs egymáshoz, ugyanis kulturálisan is, történelmileg is mind Erdély részét képezik, ezek a megyék gazdaságilag is már évszázadok óta együttműködnek. De ha szorosan Székelyföldet nézzük,akkor annak határa sem pont ennek a három megyének a határvonalával egyezik meg, itt ott belóg Kolosz, Brassó vagy éppen moldvai megyékbe. Véleményem szerint ez csak mesterségesen generált nézet, hogy semmi kapcsolat nincs köztük, nagyon is sok van, lásd Erdélyi fejedelemségben. A három déli megye a szászok területe, de Székelyföldön is találsz nem is egy szász várost: Szászrégen, vagy Segesvár. Én ebben a régióban kevésbé érzem, hogy bármilyen történelmi határt (kivéve a II. vh. alatti mesterséges kettéosztást)eltörölne, ha nagyon akarom piszkálni a dolgokat, akkor pont a másik két erdélyi régió mossa össze a Partiumot, Bánságot és Erdélyt, de az ellen nem ágál senki, vagy sokkal kevésbé látványosan.

    VálaszTörlés
  4. Szorri. Akartam is pontosítani, mert én még abban a hitben voltam, hogy három moldvai megyével vonják össze őket, aztán - kb. egy órával a posztom után - frissítettem a tudásbázisomat. :)
    Szóval máskor inkább utánajárok, mielőtt hülyeséget írok.

    VálaszTörlés
  5. Ismeretlen_1355332011. június 25. 13:59

    [warum](#11424918): nem, a három nagy történelmi régiójukat nem akarják megbontani, mert az még az erdélyi románok körében is jelentős nemtetszést váltana ki, egyébként van egy mozgalom, amely nagyobb önállóságot akar szerezni Erdélynek, román kezdeményezés, szerintem azt kellene inkább erősíteni, a magyaroknak is.

    VálaszTörlés
  6. Ismeretlen_409712011. június 27. 0:10

    Csak az a helyzet, hogy Erdély nagyobb önállósága sem javítana túl sokat a helyzeten, mert sajnos az elmúlt 90 évben bekövetkezett változások következtében lényegesen kevesebb magyar és több román él a területén, s az etnikai arányokra hivatkozva ugyanúgy semmibe lehet venni a kisebbségi jogokat, mint eddig...
    De ettől függetlenül természetesen Erdély nagyobb önállóságát támogatom.

    VálaszTörlés
  7. Ismeretlen_1355332011. június 27. 20:43

    [warum](#11428528): Erdélyre nézve duplája a magyarok aránya az országos számhoz viszonyítva, ami azért sokkal jobb, de véleményem szerint egy önállóbb Erdély minden ott élőnek pluszt jelentene, nem érezné senki kiszúrásnak, mint az autonómiát, és így sokkal kevésbé ütköznének ellenállásba. Egyébként én bíznék annyira az erdélyiekben, elvégre már bizonyítottak, hogy tudnak ők együtt működni. Szerintem Románia jelenleg nem tartozik azon országok közé, ahol a kisebbségi jogokat semmibe vennék, és egy esetleges erdélyi parlamentben, akkor is ha nemzetiségi alapon szerveznék a pártokat, sokkal erősebb magyar párt lehetne, mint a bukaresti parlamentben az RMDSZ, amely ennek ellenére is kormánypárt.

    VálaszTörlés
  8. Ismeretlen_409712011. június 29. 3:00

    Oké, nem veszik semmibe a kisebbségi jogokat, de távol állnak az ideálistól. Mint ahogy mi sem vagyunk példamutatók ebből a szempontból, de Magyarország homogénebb, mint Románia.
    Bíznék én is az erdélyiekben, ha az erdélyi magyarok azt mondják, hogy bízni is lehet a románokban, de a többségüktől nem ezt hallom.
    Persze egyébként támogatom a román-magyar kibékülést. Meg személy szerint én Erdélyben többségében szimpatikus románokkal találkoztam.

    VálaszTörlés
  9. Ismeretlen_1355332011. június 29. 23:24

    [warum](#11431761): tényleg nem azt hallod tőlük? Érdekes.
    Egyébként az a fura, hogy pont a magyar többségű területeken találkoztam dacosabb románokkal, én ezért is gondolom, hogy nem lenne olyan jó ötlet jelenleg az autonómia, pont ezt a dact erősíteni, csak országszerte.

    VálaszTörlés
  10. Ismeretlen_1355332011. június 29. 23:28

    [warum](#11431761): egyébként tied volt az 1500 komment, ezt csak azért jegyzem meg, mert ez olyan szép kerek szám:)

    VálaszTörlés
  11. [IO](#11432982): oh, ez fantasztikus, valamit már elértem az életben. :)

    VálaszTörlés
  12. Ismeretlen_1355332011. június 30. 9:31

    [warum](#11433196): ugye:) már megérte:D

    VálaszTörlés