2010. május 26., szerda

Egy fecske is csinálhat nyarat

Tegnap láttam egy videót, amely egy koncerten készült tavaly, a videóhoz hozzáfűzték azt is, hogy ha leutánozzuk azt amit az előttünk lévő csinál, akkor mi is lehetünk sikeresek.


Én egy kicsit továbbgondoltam a dolgot. Vannak dolgok, amit én másképp látok, mint mások, vagy a többség. Például én el tudom képzelni azt, hogy igenis minden ember egyenlő, és nem keres többet vagy kevesebbet valaki azért, mert ő valamilyen származású, vagy mert valamilyen nemű, nem kevesebb azért egy ember, mert ő egy kisebbséghez tartozik, és nem több valaki, mert a többséghez tartozik. Bármi mentén lehet kisebbséget gyártani, ha a nemek alapján akarunk, akkor összességben a férfiak mind kisebbség, de ha a fiatalokat nézzük akkor ott a nők számítanak kisebbségnek, valahogy mégsem szoktunk eszerint kisebbségről beszélni. Miért beszélünk kisebbségről akkor bármi más alapján csoportosítva a dolgokat? És miért rosszabb az az ember aki valamilyen besorolás szerint kisebbséghez tartozik? Mitől kellene lenézni valakit azért, mert ő mondjuk roma, vagy határon túli magyar. Mert azért azt tudom, hiszen nagyon sokszor hallottam, hogy Romániában az ottani magyart, ha meg akarták sérteni, vagy bántani, akkor hontalannak titulálták, oda nem illőnek állították be, ha úgy döntött, hogy átköltözik ide, akkor itt románnak, betolakodónak mondták, és igazából egyik kisebbségből a másik kisebbségbe került át, pedig azt gondolta, hogy itt majd a többség része lesz. Ebből a szemszögből igazán nevetséges ami most Szlovákia és Magyarország között folyik, egy mesterségesen generált ellentét, ami a hétköznapokban azért általában nincs jelen. Én speciel úgy alkotnám a törvényt meg, hogy valamennyi a trianoni magyar területeken élő ember automatikusan kapja meg a magyar állampolgárságot, ezzel együtt a jelenlegi szlovák hozzáállással valamennyi szlovákiai ember elvesztené a szlovák állampolgárságot.


Én azt sem értem, hogy miért próbálnak a kereszténységre hivatkozva megakadályozni dolgokat, miért ellentétes az a hittel, hogy bárki bárkivel összeházasodjon, bárki szabadon örökbe fogadhasson? Miért kell ma is úgy értelmezni a Bibliát, mint tették azt ezer évvel ezelőtt, miért gondolják, hogy az a helyes értelmezés? Honnan tudjuk, hogy annak idején, amikor íródott akkor pont azt gondolta az, aki írta, mint amit most mi gondolunk olvasása közben? Hiszen ennél kisebb horderejű, kevésbé ismert műveket sem értelmezünk ugyanúgy mindannyian, és egyáltalán nem biztos, hogy úgy értelmezzük mi, mint aki alkotta. Nekem például az irodalmi műveket igen ritkán sikerült úgy értelmezni az iskolában, mint ahogy azt a tanár elvárta, és a tankönyv leírta, mert nekem mást jelentett egy egy mondat, egy egy verssor, mint az irodalmárnak, aki a könyvet írta, de ez nem jelenti azt, hogy emiatt én folyton rossz jegyet kaptam volna, mert attól még nem volt kevésbé jó az én értelmezési módom, mint a másiké, csak más volt.


Én ezekben a dolgokban nem látok semmi kivetni valót, én nem ítélek el valakit a származása miatt és nem találok kivetni valót abban sem, hogy melegek házasodjanak és örökbe fogadhassanak, és az ezzel járó terheket és előnyöket vállalják.


Persze teszem hozzá ez nem jeleni azt, hogy én mindent és mindenkit tolerálok, mert ez nem igaz, egyszerűen csak más szempontok alapján szelektálok.


Visszatérve a klipre és az abban látható dolgokra úgy gondolom, hogy ami ma csak kisebbségi vélemény az lehet egyszer a talán nem is olyan távoli jövőben a többség véleménye, és lehetünk mi magyarok is toleránsak és jófejek, nyitottak és fejlődőképesek, és akkor talán kevesebbet fogunk károgni és sopánkodni és kevésbé fogjuk sajnálni magunkat, és akkor talán nem érezzük majd azt sem sértőnek, hogyha azt mondják, hogy mi a Balkánon élünk, és keletiek vagyunk (hiszen van benne valami és az igazságon nem kell megsértődni), és boldogabbak leszünk, és nem tűnünk majd flúgosnak gondolataink miatt, mint a klip elején a lány.


Végezetül íme a klip:









 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése